Obraz przedstawia nocny widok na słynny warszawski Hotel Forum, który do dziś funkcjonuje przy ulicy Marszałkowskiej 94/98. Luksusowy budynek, zaprojektowany przez Stena Samuelsona, zbudowała szwedzka firma – Skanska Cementgjuteriet – dla polskiego biura podróży Orbis. Umowę podpisano na początku lat 70., czyli w momencie „otwarcia” PRL na Zachód, zapoczątkowanego przez politykę Edwarda Gierka. Wysokościowiec powstawał w latach 1972–1974, a jego budowie towarzyszyły ogromne emocje. Forum był jednym z nielicznych polskich hoteli o wysokim standardzie, uznawano go za lokalną oazę komfortu i blichtru. Aleksandra Boćkowska w książce
Księżyc z Peweksu. O luksusie w PRL pisała: „Kiedy Szwedzi budują w Warszawie hotel Forum, warszawiacy podglądają budowę zza płotu, a gazety publikują relacje z postępów prac. Lokale zaś liczą zyski, bo szwedzcy robotnicy są wybitnymi klientami. […] Po kraju krążą plotki, że zarobki w Forum będą w dewizach. Wiesław Wilk, nowo mianowany dyrektor tego hotelu w budowie […] po latach wspominał: »prasa rozpływała się w zachwytach, co to za cudo będzie. Przy czy te zachwyty ograniczały się głównie do tego, że jak się odkręci kran, to poleci woda, co w przypadku innych hoteli nie było takie oczywiste«” (s. 207).
Ciekawym kontekstem dla przedstawionego obrazu jest jego rewers – został bowiem namalowany na niepotrzebnym, lnianym obrusie, który artystka zagruntowała i nabiła na blejtram. Na białej tkaninie odwrocia obrazu widać nadrukowane błękitne kwiaty układające się we wzór okręgu. Twórcze wykorzystanie materiału wynikało najpewniej z chronicznego niedoboru wyposażenia plastyków, w latach 70. reglamentowanego nawet dla członków ZPAP.
Autorka opisu: Zofia Rojek