Dodano obiekt do kolekcji Dodano obiekt do kolekcji
Wróć Wróć

Portret Salomei Palińskiej (1831-1873)

Karol Miller

1875

Na wystawie Gabinet Portretów

Obraz przedstawia Salomeę Palińską, znaną polsko-żydowską aktorkę teatralną, urodzoną jako Sara Ryfka Adelschon. Była córką Dawida i Ajdli z Rupików; jej rodzice pochodzili z Płocka, jednak jeszcze przed narodzinami Sary przeprowadzili się do Warszawy. W wieku 13 lat artystka przyjęła chrzest, zmieniła imię oraz przyjęła nazwisko swojego ojczyma, zamożnego kupca, prowadzącego interesy m.in. w Londynie. Żydowskie pochodzenie aktorki stało się później tajemnicą poliszynela, jednak sama Palińska przez większość życia skrzętnie ukrywała swoje korzenie, posługując się fałszywymi dokumentami. Do dziś wiele źródeł biograficznych wskazuje Wileńszczyznę jako miejsce urodzenia Salomei Palińskiej, jednak dzięki niedawnym studiom prowadzonym w Żydowskim Instytucie Historycznym im. Emanuela Ringelbluma udało się ustalić prawdziwą historię życia najważniejszej heroiny warszawskich teatrów lat 50. i 60. XIX wieku.

Już w wieku 16 lat brała lekcje gry u Leontyny z Żuczkowskich Halpertowej, jednej z największych polskich aktorek XIX wieku. Uczyła się też w Warszawskiej Szkole Dramatycznej. Zadebiutowała w 1850 roku rolą Celiny w komedii Lwy i lwice Stanisława Bogusławskiego. Po zakończeniu sezonu wyjechała na stałe do Wilna, występowała również w teatrach lwowskich i koweńskich. W 1855 roku powróciła do Warszawy, gdzie zdobyła sławę za sprawą wybitnych ról dramatycznych, granych w Warszawskich Teatrach Rządowych. Do jej największych popisów należała tytułowa rola aktorki Adrianny Lecouvreur w bardzo popularnej wówczas sztuce Eugene’a Scribe’a i Ernesta Legouvé’a, jak również rola Desdemony w Otellu, gdzie grała u boku amerykańskiego aktora Iry Aldridge’a, pierwszego czarnoskórego tragika szekspirowskiego.

W 1868 roku do stołecznego zespołu scenicznego dołączyła prawdziwa diwa XIX-wiecznego teatru – Helena Modrzejewska. Palińska słusznie widziała w niej swoją największą rywalkę – jej kariera szybko zaczęła wygasać. Ograniczano ilość jej występów, co negatywnie odbiło się na stanie zdrowia aktorki. W tym samym roku Palińska wyszła za mąż za Józefa Keniga, znanego dziennikarza i krytyka teatralnego. Doczekali się trójki dzieci. Po raz ostatni pokazała się na scenie 10 września 1873 roku w roli tytułowej w Serafinie Victoriena Sardou. Zmarła nieco ponad miesiąc później.

Obraz powstał w pracowni Karola Millera – jest dość zachowawczym, mieszczańskim portretem. Aktorka została przedstawiona w pozycji siedzącej, z rękoma skrzyżowanymi na otwartej książce, którą opiera na udach. Całość utrzymana jest w ciemnej, stonowanej kolorystyce – aktorka nosi czarną suknię z kontrastującym, koronkowym kołnierzykiem i perłowe kolczyki. Kompozycja była pokazywana w 1891 roku w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych na wystawie kolekcji obrazów olejnych, akwarel i szkiców Karola Millera oraz w 1911 roku również w TZSP na wystawie dzieł Millera.


Autorka opisu: Zofia Rojek

  • Tytuł: Portret Salomei Palińskiej (1831-1873)
  • Autor: Karol Miller
  • Czas powstania: 1875
  • Miejsce powstania: Warszawa
  • Technika: olej
  • Materiał: płótno
  • Wymiary: dzieło: wys. 103 cm, szer. 74 cm, format owal ; rama: wys. 130 cm, szer. 98 cm, głęb. 8 cm
  • Sygnatury: sygn. z prawej, u dołu: K.Miller | 1875
  • Typ obiektu: obraz
  • Numer inwentarza: MHW 19975

Zespół Muzeum sukcesywnie opracowuje zbiory i stopniowo uzupełnia informacje o obiektach. Jeżeli jednak posiadasz dodatkową wiedzę na temat tego obiektu, prosimy, skontaktuj się z nami, pisząc na adres e-mailowy kolekcje@muzeumwarszawy.pl.

Bibliografia

  • Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, Warszawa 1973; Portrety osobistości i mieszkańców Warszawy, Belgrad 1984, poz. kat . 44;

Zespół Muzeum sukcesywnie opracowuje zbiory i stopniowo uzupełnia informacje o obiektach. Jeżeli jednak posiadasz dodatkową wiedzę na temat tego obiektu, prosimy, skontaktuj się z nami, pisząc na adres e-mailowy kolekcje@muzeumwarszawy.pl.