Kolaże zajmowały szczególne miejsce w twórczości Jana Dziaczkowskiego. Wykonywał je w bardzo tradycyjny sposób, za pomocą nożyczek, żyletki i kleju. To technika, z którą obcował od najmłodszych lat: jako dziecko robił wyklejanki wspólnie z ojcem. Przykładał dużą wagę do kwerend wizualnych – kolekcjonował wycinki z dawnej prasy, tworząc w ten sposób duże zbiory, które sukcesywnie wykorzystywał w tworzeniu kolejnych cykli.
Pierwsze serie opracował jeszcze podczas studiów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – w 2007 roku „Pozdrowienia z wakacji”, „Sztuka polska” i „España” zostały wydane w formie książkowej nakładem wydawnictwa Ha!art. Cykl „Góry dla Warszawy”, z którego pochodzi niniejsza praca, powstawał od 2009 do 2011 roku i również został opublikowany w formie książkowej. Kolaże Dziaczkowskiego zostały uzupełnione komentarzami-esejami autorstwa krytyka architektury Grzegorza Piątka i dr. Marka Pieniążka, geografa z Uniwersytetu Warszawskiego. Postulowali w nich wprowadzenie fikcyjnego pasma górskiego, sztucznie stworzonego z produktów przemiany miejskiej materii – śmieci, gruzu, odpadów budowlanych. Tytułowe „Góry dla Warszawy” miały stanowić remedium na chaos przestrzenny, wprowadzać naturalne ramy dla rozwoju urbanistycznego i modyfikować zastany pejzaż.
Prezentowany kolaż przedstawia wyobrażony widok Trasy Łazienkowskiej. Na środku ulicy artysta umieścił strzeliste skały uniemożliwiające przejazd samochodowy w stronę prawobrzeżnej części Warszawy. Zgaszona kolorystyka przedstawienia, utrzymana w błękitach, szarościach, żółcieniach i zieleniach, a także kruchy papier wskazują, że podstawą kolażu są wycinki prasowe, najpewniej z lat 70.
Autorka opisu: Zofia Rojek
Konsultacje merytoryczne: Piotr Głogowski
Zakupy zrealizowano dzięki dofinansowaniu rozwoju kolekcji ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Nazwa zadania: Rozwój kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Warszawy.