Cykl
Ba Lan Rafała Milacha to wybór z fotoreportażu artysty, który przez niemal trzy lata obserwował mniejszość wietnamską w Warszawie. Znacząca część fotografii została wykonana na nieistniejącym już Stadionie Dziesięciolecia, w tym czasie będącym olbrzymim targiem zwanym „Jarmarkiem Europa”. Większość bohaterów fotoreportażu spędzała tam czas, sprzedając ubrania i pilnując w nocy swoich straganów. Milach towarzyszył im również w czasie wolnym, co pozwala zobaczyć zwyczaje mieszkających w Warszawie Wietnamczyków, a także poznać miejsca, w których mieszkają, jedzą czy spędzają czas poza pracą.
Cykl
Ba Lan stanowi przykład reportażu zaangażowanego z wczesnego okresu twórczości Rafała Milacha. Artysta towarzyszy swoim bohaterom i jest blisko nich. Można to zauważyć zarówno na poziomie formalnym, kiedy wybiera wąskie kadry dla portretów, jak i w tematach fotografii, gdzie widoczny jest długi czas spędzony z bohaterami cyklu.
Ba Lan Milacha wpisuje się w tradycję kolekcjonowania fotografii reportażowej, której wybitne przykłady historyczne można znaleźć w zbiorach Muzeum Warszawy, począwszy od pierwszych fotoreportaży Konrada Brandla z lat 90. XIX wieku, poprzez serie zdjęć Zofii Chomętowskiej wykonanych w przedwojennej Warszawie aż do powstańczych reportaży Sylwestra Brauna ps. Kris.
Autorka opisu: Karolina Puchała-Rojek