Dodano obiekt do kolekcji Dodano obiekt do kolekcji
Wróć Wróć

Portret Izabeli ks. Ogińskiej z Lasockich (1764-1852)

autorstwo nieznane

lata 1795-1800

Na wystawie Gabinet Portretów

Prezentowany portret przedstawia Izabelę z Lasockich Ogińską (1764–1852), pierwszą żonę księcia Michała Kleofasa Ogińskiego (1765–1833), podskarbiego wielkiego litewskiego, dyplomaty i kompozytora. Długotrwały pobyt Ogińskiego na emigracji po upadku powstania kościuszkowskiego przyczynił się do rozpadu małżeństwa. Po rozwodzie (ok. 1798–1801 roku) Izabela nie utrzymywała już kontaktów z mężem. Portret do 2016 roku błędnie uważany był za dzieło Élisabeth Vigée Le Brun, powstałe w Petersburgu między rokiem 1795 a 1800. Cechy stylistyczne wykluczają jednak tę atrybucję.

Portret pochodzi z kolekcji rodziny Horwattów, która do I wojny światowej była przechowywana w pałacu w Barbarowie (woj. mińskie, obecnie Białoruś). Najprawdopodobniej przyjechał tam wraz z Jadwigą Krasicką (ur. 1863), która w 1893 roku wyszła za mąż za ostatniego dziedzica Barbarowa, Aleksandra Horwatta (ur. 1870). Jadwiga Krasicka była prawnuczką księżnej Izabeli Ogińskiej. Podczas wojny wyposażenie pałacu w Barbarowie zostało wywiezione przez właścicieli do Kijowa, a następnie do Warszawy i miejscowości Pobikry na Podlasiu. Część obrazów została sprzedana w okresie międzywojennym lub przepadła w latach 1939–1944. Wiadomo, że w 1928 roku portret Izabeli Ogińskiej znajdował się w Warszawie w rękach Aleksandra Horwatta. Zapewne w latach 30. XX wieku został sprzedany Józefowi Młodeckiemu, warszawskiemu kolekcjonerowi, który w 1941 roku wystawił go na sprzedaż w Salonie Sztuki „Skarbiec”. Portret nabył wówczas Edmund Mętlewicz . W roku 1946 obraz kupił od niego warszawski lekarz pediatra prof. Remigiusz Stankiewicz (1886–1960), który zapisał go w testamencie Muzeum Historycznemu m.st. Warszawy. Portret trafił do zbiorów muzeum w 1970 roku.

  • Tytuł: Portret Izabeli ks. Ogińskiej z Lasockich (1764-1852)
  • Autor: autorstwo nieznane
  • Czas powstania: lata 1795-1800
  • Miejsce powstania: nieznane
  • Technika: olej
  • Materiał: płótno dublowane
  • Wymiary: dzieło: wys. 66 cm, szer. 56 cm; rama: wys. 100 cm, szer. 90 cm, głęb. 11 cm
  • Typ obiektu: obraz
  • Numer inwentarza: MHW 17133

Zespół Muzeum sukcesywnie opracowuje zbiory i stopniowo uzupełnia informacje o obiektach. Jeżeli jednak posiadasz dodatkową wiedzę na temat tego obiektu, prosimy, skontaktuj się z nami, pisząc na adres e-mailowy kolekcje@muzeumwarszawy.pl.

Sygnatury, napisy, inskrypcje

  • niesygnowany
    przed konserwacją na odwrocie widniał napis: z Lasockich | Księżna Ogińska

Udział w wystawach

  • "Rzeczy Warszawskie", Muzeum Warszawy, Warszawa, od 9 czerwca 2018, wystawa stała

Bibliografia

  • J.Mycielski, St. Wasylewski, Portrety polskie Elżbiety Vigee-Lebrun, Lwów/Poznań, 1928, s. 263, il. s. 97, 122, 263, poz 24. Portrety osobistości i mieszkańców Warszawy [katalog wystawy MHW] , Belgrad 1984, poz. kat. 20 DARY I DARCZYŃCY. Katalog wystawy jubileuszowej MHW. Praca zbiorowa, Warszawa 2006, poz. I/2 ,s. 26, il. s. 208 A. Ryszkiewicz, Les portraits de Mme Vigée-Lebrun, w: 'Bulletin du Musée National de Varsovie', vol. XX, 1979, no 1, s. 30, il. 10 . Ryszkiewicz A., Portrety polskie Madame Vigée-Lebrun. Stan badań, w: Nobile claret opvs. Studia z dziejów sztuki dedykowane Mieczysławowi Zlatowi, red. L. Kalinowski, Wrocław 1998, 279. Aftanazy R., Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej, t. 1, Województwa mińskie, mścisławskie, połockie, witebskie, Wrocław 1991, s. 18-21. Czernic-Żalińska W., Salon Sztuki 'Skarbiec' w Warszawie. Kalendarium działalności w latach 1940-1950, w: 'Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie', t. X, 1966,s. 481.

Zespół Muzeum sukcesywnie opracowuje zbiory i stopniowo uzupełnia informacje o obiektach. Jeżeli jednak posiadasz dodatkową wiedzę na temat tego obiektu, prosimy, skontaktuj się z nami, pisząc na adres e-mailowy kolekcje@muzeumwarszawy.pl.