Dodano obiekt do kolekcji Dodano obiekt do kolekcji
Wróć Wróć

Syrena Warszawska

Hegel, Konstanty

1855

Na wystawie Gabinet Syren Warszawskich

To oryginał doskonale znanej warszawiakom rzeźby, zdrobniale nazywanej Syrenką, będącej jednym z najczęściej umieszczanych na pocztówkach i pamiątkach staromiejskich motywów. Model wykonany na początku lutego 1855 roku przez Konstantego Hegla (1799–1876), profesora Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, posłużył do odlania posągu w cynku w warszawskiej fabryce Karola Juliusza Mintera (1812–1892). Odlanie rzeźby w cynku, materiale tańszym niż brąz, ale i znacznie bardziej miękkim spowodowało, że była ona podatna na uszkodzenia. Blisko dwumetrową Syrenę ze wzniesionym nad głową mieczem i okrągłą tarczą kilka miesięcy później ustawiono na Rynku Staromiejskim w miejscu dawnego, XV-wiecznego ratusza Starej Warszawy rozebranego w 1817 roku. Spoczęła na sztucznej skale pośrodku basenu, jako ozdoba wodotrysku, którego budowa miała związek z doprowadzeniem na Stare Miasto pierwszego nowoczesnego wodociągu zaprojektowanego przez Henryka Marconiego, uruchomionego w tym samym 1855 roku. Do początku XX wieku pomnik stał otoczony straganami, wśród zgiełku staromiejskiego targowiska. W 1914 roku fontannę zastąpiono ośmiobocznym betonowym basenem z cokołem z piaskowca, na którym ustawiono posąg. W 1928 roku basen zlikwidowano, a rzeźbę Syreny umieszczono w magazynach magistratu. Rok później ustawiono ją przed siedzibą Klubu Sportowego Pracowników Miejskich „Syrena” przy ulicy Solec 8, na cokole z piaskowca pochodzącego z rozbiórki prawosławnego soboru św. Aleksandra Newskiego na placu Saskim, wzniesionego przez Rosjan w latach 1894–1912. Z licznymi okaleczeniami przetrwała tam II wojnę światową (1939–1945). Po naprawie rzeźby w zakładzie brązowniczym Braci Łopieńskich (dorobiono wówczas oderwany miecz, odlano lewą rękę i tarczę, usunięto liczne uszkodzenia powierzchni i załatano ponad 50 dziur od kul i odłamków) w 1955 roku ustawiono ją w Centralnym Parku Kultury na Powiślu (obecnie park Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza). Tam ponownie została uszkodzona przez dziurawienie i utrącenie miecza. Po renowacji w warsztacie Brąz Dekoracyjny, który przejął mienie znacjonalizowanego w 1950 roku zakładu Braci Łopieńskich, trafiła w 1972 roku na zrekonstruowane i odbudowane staromiejskie mury obronne. Jednak i tam była dewastowana, dlatego w 1999 roku została przeniesiona na Rynek Starego Miasta. Powtarzające się akty wandalizmu skłoniły w 2008 roku władze Warszawy do zastąpienia oryginalnej rzeźby kopią. W ten sposób jeden z najbardziej rozpoznawalnych, a jednocześnie najczęściej dewastowanych i zmieniających lokalizację pomników stolicy znalazł się w zbiorach Muzeum Warszawy.

 

Krzysztof Zwierz

Zespół Muzeum sukcesywnie opracowuje zbiory i stopniowo uzupełnia informacje o obiektach. Jeżeli jednak posiadasz dodatkową wiedzę na temat tego obiektu, prosimy, skontaktuj się z nami, pisząc na adres e-mailowy kolekcje@muzeumwarszawy.pl.

Bibliografia

Zespół Muzeum sukcesywnie opracowuje zbiory i stopniowo uzupełnia informacje o obiektach. Jeżeli jednak posiadasz dodatkową wiedzę na temat tego obiektu, prosimy, skontaktuj się z nami, pisząc na adres e-mailowy kolekcje@muzeumwarszawy.pl.