Prezentowany dokument to obligacja numer 355 pierwszej serii pożyczki na kwotę w wysokości 3.000.000 rubli srebrem.
W roku 1860 obligację wypuściło Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej.
Opiewała na kwotę 500 franków francuskich (albo 125 rubli srebrem).
Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej powstało w 1838 roku, celem jego utworzenia była budowa pierwszej linii kolejowej na terenie Królestwa Polskiego.
Miała ona łączyć Warszawą z terenami Galicji (częścią obecnego Sosnowca).
Pierwszy odcinek został otwarty w 1848 roku (początek budowy to listopad 1844 roku), a ostatecznie miał liczyć 327 kilometrów.
Przedsiębiorstwo postanowiło zaciągnąć dużą pożyczkę, którą systematycznie planowało wykupywać (seriami).
Pierwsza z nich obejmowała 19.200 obligacji.
Oczywiście, emisja obligacji stanowiła możliwość inwestycji – Towarzystwo było zobowiązane do wykupywania takich obligacji w określonych odstępach czasu, w tym przypadku dwa razy w roku – 1 stycznia i 1 lipca.
Wtedy każdy posiadacz takiej obligacji otrzymywał stosowne dywidendy, czyli konkretne zyski finansowe. Były to 3 ruble i 75 kopiejek.
Dokument podpisali dwaj członkowie Rady Zarządzającej Towarzystwa – członek delegowany T. Zieliński i kasjer główny (podpis nieczytelny).
Na rewersie znalazła się tabela ich umorzenia. Sam dokument jest trójjęzyczny – rosyjski, polski i niemiecki.
Obligacja ma ubogą szatę graficzną – ornamenty w formie ramy roślinnej z herbem Imperium Rosyjskiego.
Dodatkowo zostały tam umieszczone trzy pieczęcie tuszowe (w tym jedną z instytucji z Brabancji, a drugą z Holandii). Wytłoczono także pieczęć samego Towarzystwa.
Autor opisu: dr Rafał Radziwonka