Object added to collection Object added to collection
Back Back

Plan miasta stołecznego Warszawy, skala 1:30000

autorstwo nieznane

1947 (?)

Pierwsze lata powojenne to czas, kiedy próbowano odtworzyć rynek komercyjnej produkcji kartograficznej, co jednak sukcesywnie ograniczał monopol państwowy. Przykładem planów komercyjnych są cztery edycje (z lat 1946, 1947, 1948 i 1949) planu wydawanego przez Związek Zawodowy Pracowników Niewidomych RP. Był to plan słabej jakości technicznej, drukowany na niskogatunkowym kwaśnym papierze. Jego poziom graficzny wyraźnie kontrastuje zarówno z wcześniejszymi, jak i późniejszymi planami miasta. I choć informacja topograficzna nie została tu jeszcze poddana znaczącym ingerencjom cenzury, to z uwagi na poziom rysunku kartograficznego w wielu miejscach plan ten jest opracowaniem nieprecyzyjnym. Można wręcz traktować go jako jedynie poglądowy obraz miasta.

 

Wprowadzone aktualizacje pozwalają na dość precyzyjne datowanie kolejnych wydań planu. Dla przykładu w wersji z 1946 roku widzimy ulicę Bronisława Pierackiego i ulicę Twardą, na wydaniu z roku 1947 w ich miejscach znajdziemy ulicę Młodzieży Jugosłowiańskiej (nazwa wprowadzona 27 XI 1946 r.) oraz ulicę Krajowej Rady Narodowej (nazwa wprowadzona 17 I 1947 r.). Aktualizacje znajdujemy też na kolejnych wydaniach, na edycji z roku 1949 widoczna jest już Trasa W-Z (otwarta 22 VII 1949 r.) z charakterystycznymi estakadami łączącymi ją z Wybrzeżem Gdańskim oraz prostokątny zarys kształtowanego wciąż placu Bankowego, różniący się od pierwotnego trójkątnego założenia z lat dwudziestych XIX wieku.

 

Na planie przedstawiono sieć ulic; opisy ich nazw oraz nazwy obiektów powierzchniowych wniesiono na matrycę odręcznie. Pokazano sieć kolejowych linii normalno- i wąskotorowych (bez oznaczenia dworców) – choć brzmi to kuriozalnie, ten element będzie sukcesywnie rugowany z późniejszych planów miasta, bo linie kolejowe uznawano za obiekty o kluczowym znaczeniu strategicznym.

 

Elementem zwracającym uwagę jest też umieszczenie wokół rysunku kolejnych wydań planu oraz – na ich rewersach – reklam. Na kolejnych wydaniach znajdujemy odpowiednio: w roku 1946 – 50 reklam, w roku 1947 – 50 (dwie reklamy dotyczyły różnorodnej działalności wydawcy planu), 1848 – 53 (w tym dwie dotyczące wydawcy), 1949 – 44 (w tym trzy dotyczące wydawcy). Jest do wyraźny przykład odradzającej się po wojnie działalności gospodarczej w Warszawie. Reklam nie znajdziemy w podobnej liczbie na późniejszych planach miasta aż do uwolnienia rynku kartograficznego w trzeciej Rzeczypospolitej.

Autor opisu: Paweł Weszpiński

 

The Museum team continuously develops the collection and updates the information about the objects. If you have additional knowledge about this object, please contact us by writing to the following e-mail address: kolekcje@muzeumwarszawy.pl.

References

The Museum team continuously develops the collection and updates the information about the objects. If you have additional knowledge about this object, please contact us by writing to the following e-mail address: kolekcje@muzeumwarszawy.pl.