Rośliny doniczkowe stojące na klatce schodowej bloku mieszkalnego przy ulicy Solec 83, warszawska dzielnica Śródmieście. Ujęcie wykonane przez szybę. Rośliny, m.in. kaktus i hoja, rosną w doniczkach oraz stoją na metalowych stojakach. Fotografia z cyklu Na klatce.
Cykl Na Klatce Joanny Szpak Ostachowskiej został wykonany na warszawskich osiedlach mieszkaniowych i ukazuje specyficzne zjawisko zagospodarowywania klatek schodowych poprzez zastawianie ich przedmiotami. Zwyczaj ten, charakterystyczny dla osiedli z długą historią, gdzie społeczność i więzi sąsiedzkie są silne, przejawia się przede wszystkim w wystawianiu na klatkę roślin doniczkowych. Ten gest ma dwa oblicza – z jednej strony jest to wyraz chęci udomowienia przestrzeni wspólnych, ich zazielenienia, nadania funkcji przydomowego ogrodu, z drugiej zaś – na klatkę często trafiają rośliny chore, usychające, które mają tam ostatnią szansę na odratowanie. Fotografie Ostachowskiej pokazują wiele więcej niż tylko rośliny doniczkowe na długich korytarzach bloków z czasów PRL. Widać na nich ogłoszenia, stołki, stoliki, butelki, kalendarze, obrazki, makatki i stojaki, a na drugim planie zobaczyć można też to, co za oknem – osiedla mieszkalne. Fotografowie rzadko wchodzą do wnętrz mieszkań i na klatki schodowe, przede wszystkim dlatego, że wymaga to dodatkowego zaangażowania, przejścia przez barierę drzwi zamkniętych domofonem. Ważnym nawiązaniem do cyklu Ostachowskiej mogą być znajdujące się w zbiorach fotografie wnętrz przedwojennych pałaców Zofii Chomętowskiej. Choć czas, architektura, otoczenie i mieszkańcy (widoczni tylko poprzez przedmioty) pochodzą z innych obszarów i grup społecznych, zasada fotografowania jest bardzo podobna. Seria Chomętowskiej jest wyjątkowa właśnie dlatego, że pokazuje wnętrza, które w sposób zawodowy i zaplanowany nie były w okresie dwudziestolecia międzywojennego fotografowane przez innych. Podobnie jest z cyklem Szpak Ostachowskiej. Cykl ten wpisuje się mocno w zainteresowania samej artystki, wyczulonej na tematy związane z mikro-społecznościami i oddolnymi ruchami, których działania wpływają na wygląd przestrzeni wspólnych.
Autorka opisu: Karolina Puchała-Rojek