Dom Towarowy Braci Jabłkowskich działał od 1884 do 1950 roku. Od 1914 roku jego siedzibą stał się nowoczesny budynek przy ulicy Brackiej 25. Firma słynęła z bogatego asortymentu i znakomitego personelu. Mówiono o niej „magazyn zadowolonych klientów”.
Dom Towarowy Braci Jabłkowskich to firma założona przez Anielę Jabłkowską w 1884 roku. Sklepik z galanterią przy warszawskiej ulicy Widok rozrastał się pod zarządem kilku kolejnych pokoleń rodziny, a w 1914 roku firma wprowadziła się do nowego gmachu przy ulicy Brackiej 25. Właściciele starannie przemyśleli sposób wykorzystania sześciu pięter budynku. Dom handlowy podzielono na 44 sklepy utworzone z 300 działów. W przystępnych cenach oferowano tam między innymi ubiory, artykuły gospodarstwa domowego i artykuły papiernicze. Organizację wnętrza i jego modyfikacje umożliwiał system ruchomych ścianek i szaf. Pomocą dla odwiedzających były specjalne druczki – przewodniki z indeksem towarów i wskazówkami, gdzie je znaleźć. Klient mógł swobodnie wybierać interesujące go przedmioty, oglądać je i dotykać. Jeśli potrzebował rady – zwracał się o pomoc do obsługi. Spacer między stoiskami uprzyjemniała muzyka – zatrudniany przez Jabłkowskich artysta grał na pianinie ustawionym na trzecim piętrze. Dodatkową atrakcję stanowiła kawiarnia, a latem – „Bar pod słońcem” usytuowany na dachu budynku, skąd roztaczał się panoramiczny widok na warszawskie śródmieście. W domu towarowym organizowano też pokazy mody i teatrzyki dla dzieci.
Read moreDom Towarowy Braci Jabłkowskich działał od 1884 do 1950 roku. Od 1914 roku jego siedzibą stał się nowoczesny budynek przy ulicy Brackiej 25. Firma słynęła z bogatego asortymentu i znakomitego personelu. Mówiono o niej „magazyn zadowolonych klientów”.
Dom Towarowy Braci Jabłkowskich to firma założona przez Anielę Jabłkowską w 1884 roku. Sklepik z galanterią przy warszawskiej ulicy Widok rozrastał się pod zarządem kilku kolejnych pokoleń rodziny, a w 1914 roku firma wprowadziła się do nowego gmachu przy ulicy Brackiej 25. Właściciele starannie przemyśleli sposób wykorzystania sześciu pięter budynku. Dom handlowy podzielono na 44 sklepy utworzone z 300 działów. W przystępnych cenach oferowano tam między innymi ubiory, artykuły gospodarstwa domowego i artykuły papiernicze. Organizację wnętrza i jego modyfikacje umożliwiał system ruchomych ścianek i szaf. Pomocą dla odwiedzających były specjalne druczki – przewodniki z indeksem towarów i wskazówkami, gdzie je znaleźć. Klient mógł swobodnie wybierać interesujące go przedmioty, oglądać je i dotykać. Jeśli potrzebował rady – zwracał się o pomoc do obsługi. Spacer między stoiskami uprzyjemniała muzyka – zatrudniany przez Jabłkowskich artysta grał na pianinie ustawionym na trzecim piętrze. Dodatkową atrakcję stanowiła kawiarnia, a latem – „Bar pod słońcem” usytuowany na dachu budynku, skąd roztaczał się panoramiczny widok na warszawskie śródmieście. W domu towarowym organizowano też pokazy mody i teatrzyki dla dzieci.
Czas świetności firmy przypadł na lata międzywojenne. Ofertę Braci Jabłkowskich kierowano do osób średniozamożnych. Wśród nich byli głównie warszawiacy i warszawianki, ale prowadzono też zakrojoną na szeroką skalę sprzedaż wysyłkową. W 1919 roku w Wilnie powstała filia sklepu Braci Jabłkowskich.
Magazyn Braci Jabłkowskich słynął z kompetentnego personelu. Fachowi i uprzejmi sprzedawcy byli zazwyczaj zatrudniani na długie lata. Tradycją przedsiębiorstwa było angażowanie wyróżniających się uczniów szkoły handlowej.
Dom Towarowy Braci Jabłkowskich został zniszczony podczas powstania warszawskiego. W budynku mieściła się wtedy jedna z powstańczych kwater, działały tam kuchnia i wytwórnia amunicji.
Po wojnie sklep został odremontowany i otwarty dla klientów, co ze względu na zniszczenia wymagało wiele wysiłku. Mimo zaangażowania właścicieli w odbudowę stolicy – Jabłkowscy sfinansowali rekonstrukcję staromiejskiej Kamienicy Baryczkowskiej (to jeden z budynków zajmowanych dzisiaj przez Muzeum Warszawy) – w 1950 roku firma została przejęta przez państwo. Epilog tej historii nastąpił dopiero po ponad pół wieku – właścicielom udało się odzyskać firmowe nieruchomości. Dzisiaj prowadzą działalność promującą historię rodzinnego sklepu i etos międzywojennego kupiectwa.
Tekst: Agnieszka Dąbrowska
Bibliografia:
Firma. Bracia Jabłkowscy, [wybór, opracowanie, koordynacja: Adam Safaryjski, koncepcja, wprowadzenie: Zbigniew Gluza], Warszawa 2021.
F. Jabłkowski, Romans ekonomiczny, Warszawa 1980.
M. Jeziorska, U. Łęczycka-Jeziorska, Bielizna, futra i Bracia Jabłkowscy. Światowe trendy w żurnalach największego domu towarowego Europy Środkowej 1910–1939, Warszawa 2015.
C. Łazarewicz, Sześć pięter luksusu. Przerwana historia Domu Braci Jabłkowskich, Kraków 2013.
Strona internetowa Domu Towarowego Braci Jabłkowskich: http://www.dtbj.pl/ [dostęp 16.11. 2023]